Koh Lanta - Thailand 2007

27.11.2007 - 12.12.2007

Etter en våt og trist sommer i Norden besluttet vi oss for å bruke de siste feriedagene på en tur til varmere strøk. Valget falt fort på Thailand, og etter mye surfing på nettet ble det Koh Lanta med Spies reiser fra København.

Fra en kort flytur til København kom vi oss på direkteruten til Krabi i Thailand. Vi var fremme tidlig om morgenen og sommervarmen slo mot oss med det samme vi kom av flyet, dette var et helt riktig valg.

En 2 timers minibusstur og 2 ferger tok oss ut til Koh Lanta, hvor vi sjekket inn på Lanta Villa Resort på Klong Dao Beach. Vi fikk en romslig bungalow som var helt utmerket, stille og rolig beliggenhet, 60 m fra stranden.

Vi tok en liten tur ned på stranden for å få noe lunsj. Det var sent i november og temperaturen var ca 30+, både i luften og vannet. Den 2 km lange stranden var omtrent tom for mennesker, noen få badet og andre lå i havene rundt hotellene. Følelsen av å være i et sydhavsparadis var stor. Hotellet lå omtrent midt på stranden og vi hadde 10-15 restauranter i begge retninger.

Livet var avslappet, maten smakte fortreffelig og hvilepulsen var allerede nede rundt frysepunktet.

De første dagene tok vi livet helt med ro, frokost, solseng m/bok, bading, lange spaserturer på stranden, drink i solnedgangen, og middag i fløyelsmørket. Kan man ha det bedre!

Vi tok noen etmiddagsturer til Saladan, som er øyas største tettsted. Her var det salg av klær, turistartikler og restauranter som var viktigste næring, billig, hyggelig og sjarmerende.

Etter noen dager ble vi kjent med et kanadisk par (Doug og Lorraine) som var på rundreise i Thailand, og vi ble enige om å leie scootere så vi kunne se oss omkring på øya. Første utflukt gikk langs vestkysten av øya, helt ned til nasjonalparken på sydspissen.

De siste 3-4 km av veien var dårlig kjerrevei, men fremkommelig med scooter i sakte fart. Nasjonalparken var pen, men lite spennende, så vi kjørte oppover igjen og stoppet for lunsj på Bamboo Beach resort. Det var et utrolig hyggelig sted, bygd opp av bambus, og ganske alene på den lange stranden. De hadde utleie av bungalows og vi var helt enige om at vi måtte tilbake hit en dag!

Neste utflukt gikk langs øyas østside. Vi stoppet i Lanta Old Town, som er øyas tidligere hovedstad. Lorraine hadde hørt om en øy som het BuBu, så den ville vi besøke. Etter en samtale med noen lokale gutter ute på hovedbrygga kom en longtail båt fossende inn fra naboøya. Turen ut til BuBu tok 15 min og her var det en liten resort som hadde noen få hytter og litt mat/drikke servering. Et japansk selskap var på vei ut når vi kom inn, så vi ble ganske alene på stranden, hvor vi slo oss ned. Sol, bading og avslapping i et par timer var nok, så var skipperen klar igjen til å kjøre oss tilbake. Hjemturen fra Lanta Old Town gikk tvers over øya med innlagt pilspause.

De siste dagene ble vi kjent med Thorbjørn og Anita som bodde i nabobungalowen. Det var god kontakt med en gang, og vi hadde en hyggelig dag i Saladan sammen før de skulle hjem. 2 dager senere startet vi turen tilbake. Først til et hotell i Krabi, som fort kan glemmes, en laaang flytur til København som resulterte i at vi mistet flyet hjem til Oslo. Det ble en ekstra natt i København før vi kom oss helt hjem. Bortsett fra hjemturen var ferien et stort smil!