MC-tur vestlandet 2003

Dag 1: Oslo - Hol - Aurland - Stalheim - Overnatte Stalheim hotell.

Startet fra Oslo i 12 tiden, med strålende og varmt vær. Turen opp gjennom Hallingdal gikk på skinner, og ved Hol startet vi på turen over fjellet til Aurland. Først nå var temperaturen behagelig, med gode mc-dresser blir det fort for varmt når tempen går forbi 25+.

Tok en rast på det høyeste punktet og fikk strukket litt på bena. Ett følge på 20 Harley'r dro forbi på vei mot Aurland. Vi startet opp igjen og kom fort inn i de første tunnelene, kontrasten fra solfylt dagslys, med solbriller, til fuktig tunnel uten lys var stor. I tillegg lå det sau rett innenfor tunnelåpningen. Ester, som er dansk, var kritisk til at jeg hadde valgt så mye Europaveier, men hun fikk nå erfare hva norsk europaveistandard var. Etter ett par tunneler kom vi inn i en med blinkende lys. En av Harleyene hadde kommet ut på grusen i

veikanten og veltet. To av kompisene hadde stoppet, og ved felles hjelp fikk de ordnet opp. Alt gikk bra med mc og fører.

Vi fortsatte nedover, og på rasteplassen ved utsiktspunktet over Aurland sto resten av Harleyfølget, så vi fikk gitt beskjed om at kompisene hadde hatt ett uhell, men snart var på vei igjen. Vi kom oss pent ned til Aurland og fortsatte mot Stalheim. I det vi startet på Stalheimskleivene ble det helt stille bakpå.., norske europaveier fikk enda en ny standard!

Stalheim hotell var ingen stor opplevelse, heller triste korridorer og ikke all verdens rom, prisen tatt i betraktning. Det ble allikevel en fin kveld med god mat og drikke.

Dag 2: Stallheim - Kalvåg - Overnatte kalvåg

Rute: E 16 fra Stalheim - Voss - Evanger
RV 569 til E 39 Romarheim - Oppedal
Ferge Oppedal - Lavik, E 39 til Førde
RV 5 til Naustdal mot Florø.
RV 614 til ferge Kjelkenes - Smørhamn, og til Kalvåg

Dagen startet med grått trist regnvær. Etter frokost og utsjekking kledde vi oss etter forholdene og startet turen videre. Da vi kom til Voss hadde det lysnet litt, og når vi kom til Evanger var solen kommet frem. Her måtte vi stoppe, undertegnede heter Evanger og slekta stammer herifra. Stasjon på Bergensbanen og pølsefabrikk er høydepunktene. Svingte inn i hovedgaten og handlet litt på nærkjøpet, før vi satte kursen videre. RV 539 var en naturopplevelse

i det fine været, smal, svingete med flere fossefall tett på. Anbefales!

Inn på E39 gikk det raskt opp til fergeleiet på Oppedal. Det fine med mc på vestlandet er at det bare er å kjøre rett på den første fergen som kommer, mens bilene står i lange køer.

Kaffe og svele på ferga over til Lavik. Fin tur over til Førde, hvor vi tanket opp og strakk litt på bena. Fortsatte videre mot Florø, men før vi kom så langt tok vi av nordover på RV 614, og til fergeleiet på Kjelkenes. Her fikk vi en flott tur ut i havet på vei til Kalvåg og Bremangerlandet. Kalvåg er et lite fiskevær på Frøya, utrolig vakkert beliggende med rorbuer, naust og serveringssted. Det ble en aften med alt havet kunne by på, i den hyggelige restauranten.

Dag 3: Kalvåg - Ålesund - Overnatte Pensjonat

Rute: RV 616 til ferge Oldeide - Måløy
RV 15 til RV 61 mot ferge Koparnes - Årvik
RV 61 til ferge Hareid - Sulesund
RV 61 til E 39 mot Ålesund.

Vi startet dagen med strålende sol og fint vær, og kjørte raskt over det flotte Bremangerlandskapet til fergeleiet ved Oldeide, for å rekke dagens første båt. Etter 2 til dels lange dagsetapper er det godt å vite at vi kun skal kjøre ca 150 km i dag, for det tyder på at det skal bli varmt. På turen over til Måløy ble det kaffe og svele.

Kjørte innover RV 15, langs Nordfjord, og over på RV 61 mot fergeleiet på Koparnes. Flott kystlandskap og svingete fine mc-veier her ute på nordvestlandet. Utrolig fint kystlandskapet over Gurskøya, frem til Ulteinsvik og fergeleiet på Hareid. Først i køen igjen og rett inn på fergen over til Sulesund. Det er fremdeles tidlig på dagen, og det er blitt veldig varmt. Temperaturen er ca 30+ da vi kjører inn i Ålesund og finner veien til turistkontoret. Leier oss et rom på et sommerhotell rett ved kanalen, i sentrum av byen. En ettermiddag med reker og pils på bryggekanten, er særdeles vellykket.

Dag 4: Ålesund - Åndalsnes - Overnatte Trollstigen Camping

Rute: E 39 til ferge Vestnes - Molde
E 39 til RV 64 mot Atlanterhavsv.til ferge Bremsnes - Kr.sund.
RV 70 til E 39 til Molde, over på RV 64 mot Åndalsnes

Kommer tidlig av sted og tar frokost på en bensinstasjon på vei ut av byen. Det er fortsatt fint og varmt vær. Kjører over til fergeleiet på Vestnes for å krysse over til Molde.

Fortsatte RV64 nordover mot Atlanterhavsveien, og Kristiansund. Det er en flott tur i det barske landskapet, og vanskelig å forestille seg

hvordan det kan være her når nordvesten setter inn. Tar en stopp i Kristiansund før vi setter kursen under fjorden og over på E39 mot Molde igjen. Før vi kommer til Molde har det begynt å regne, og vi svinger sydover på RV64 mot Åndalsnes. Regnet gir seg før vi er kommet inn i Isfjorden, og med fint driv kommer vi frem til Åndalsnes på ettermiddagen. Turistkontoret hjelper oss med en campinghytte på veien mot Trollstigen, og det blir en rolig aften her.

Dag 5: Åndalsnes - Byrkjelo - Overnatte Gordon Gjestehus

Rute: RV 63 Trollstigen, RV 650 mot Stranda
RV 60 til ferge Hellesylt - Geiranger
RV 63 opp på fjellet, RV 15 ned til Stryn
RV 60 Loen, Olden, Byrkjelo

Det har regnet i løpet av natten, men nå i morgentimene klarner det opp. Sol og skodde ligger i fjellene idet vi starter dagens etappe mot Trollstigen. Kjøringen opp er utrolig flott og det er lite trafikk. Etter vi har passert fossen blir det ganske stille i intercomen. Skodda driver i mellom fjelltoppene og sammen med solen skaper det en flott, trollsk effekt.

Stopper på toppen og går turen bort til utkikspunktet. Etter å ha suget til seg inntrykkene, kjører vi videre og stopper for å titte på Gudbrandsjuvet, som også er imponerende. Flere steder må vi stoppe helt opp pga kyr og geiter som koser seg midt i veien, dansken blir litt satt ut av dette. Kommer til slutt ned til fergen som skal ta oss over til Stranda. Det er blitt godt og varmt igjen og turen videre til Hellesylt går av seg selv. Da vi ser ned til fergeleiet kan vi se fergen, og regner ikke med å rekke den. Når vi svinger ut på kaia

holder mannskapet på å få den siste bilen inn på tvers. Det er lang bilkø, men vi kommer helt frem og blir vinket om bord sammen med en sykkel til. Har ikke fått av meg hjelmen engang før fergen er i gang.

Kjempeflott tur inn Geirangerfjorden, naturen gjør inntrykk på alle om bord. Vel fremme i Geiranger tar vi en liten runde i gatene. Det er 30+, og både Hurtigruta og 2 cruisebåter ligger for anker, så det velter med turister i gatene. Etter en kaffe og lett lunsj setter vi kursen mot fjellet, og veien opp er en sann fryd å kjøre selv med bagasje og 2 personer på. Når vi kommer opp og treffer RV 15 har været skiftet dramatisk. Fra 30+ til 5+ og regn/sludd. Vi hadde tenkt oss til Grotli og over Valdresflya, men været gjør at vi snur nesa nedover mot Stryn. Etter en sjekk på turistkontoret får vi booket oss inn på Gordon gjestehus i Byrkjelo. Turen går videre på RV 60 forbi Loen, Olden og Innvik, videre over fjellet og ned til Byrkjelo og gjestehuset.

Etter en utmerket middag på et særdeles hyggelig sted er denne dagen gått.

Dag 6: Byrkjelo - Lærdal - Overnatte Sanden Pensjonat

Rute: E 39 Byrkjelo, Jølster
RV 5 Jølster, Kaupanger
Båt til Gudvangen
E 16 til Lærdal

En ny dag med litt skiftende vær. Vi kjører mot Jølster og fortsetter mot Kaupanger.

Mye tunneler denne veien, men også mye flott natur. Stopper ved en isbre og observerer de japanske turistene som også har stoppet.

Kuene som gikk fritt var mer spennende en isbre… Hadde planlagt å kjøre rett til Lærdal, men kjørte ned til Kaupanger og rett om bord på fergen til Gudvangen. De var en utrolig flott tur, inn Aurlandsfjorden og ned Nærøyfjorden. Kjørte tilbake til Flåm og videre til Lærdal gjennom tunnelen på 24,5 km. Turistkontoret hjalp oss med overnatting på et veldig hyggelig pensjonat som het Sanden. Rolig kveld i Lærdal.

Dag 7:  Lærdal - Oslo - Overnatte HJEMME

Rute: E 16 Fagernes, Oslo.

Kom tidlig i gang fra Lærdal, og stoppet ved Borgund stavkirke. Det er ganske særnorsk med kirker som snart er 1000 år gamle, og den gjorde inntrykk på dansken. Fortsatte videre til Fagernes, med innlagt kaffe og vaffelpause på snaufjellet. Hadde planlagt en overnatting her, men fikk ikke rom noen steder, så vi fortsatte videre og kjørte helt hjem.

En fin tur, med mye flott å se. Fjell, vidde, fjord og hav, alt samlet på 1 uke. Norge nærmest presentert i et miniportrett, med alle sansene som oppleves når man kjører mc.